چرا مسترینگ سبک؟ و مزیت های آن

چرا مسترینگ سبک و مزیت های آن

آخرین مرحله post-production که مسترینگ نام دارد، مرحله ای مرموز و غیر قابل درک برای عمده میکسمن های جوان است. تولید موسیقی پروسه ای یکپارچه و مربوط بوده و نمیتوان هیچکدام از مراحل آهنگسازی، ریکورد، میکس و مسترینگ را جدا از هم دانست. پس دست اندرکاران باید با یکدیگر برای گرفتن بهترین نتیجه در ارتباطی موثر باشند.

یکی از موارد مرتبط با مسترینگ، واضح نبودن چگونگی بکارگیری از افکت های مختلف و انتخاب افکت های مناسب است. برای همین عمده افراد از افکت های سنگین و غیر بهینه به اسمِ کیفیت بهتر و بیشتر استفاده میکنند! در این پست به بررسی این موضوع میپردازیم.

افسانه مسترینگ!!

متاسفانه به دلیل مطالعه و منبع قرار دادن منابع ناقص و متکی به غیر، مطالبی مزخرف و غیر کاربردی بین هنرجو ها و حتی افرادی با سابقه 30 ساله در گردش است که هیچ ربطی به پروسه مسترینگ ندارد و صرفاً حواشی میباشد. مثلا چند سال پیش بحث این بود که پلاگین های IZotope بهترین گزینه برای مسترینگ میباشد و بالاترین کیفیت ممکن را ارائه خواهند داد! بنده مخالفت زیادی با این امر داشتم و بعد از مطالعه افکت های آیزوتوپ با سند و مدرک به حضور تعدادی از علاقه مندان رسانیدم که افکت های Waves (در آن موقع بسیار استفاده میشدند) حتی کیفیتی بالاتر و قابل اتکاتر ارائه خواهند داد!

بکارگیری مطالب دست به دست شده در پروسه هایی مثل میکس و مسترینگ که دانش محور میباشند، هیچ سودی نداشته و جز در مواردی نادر و کم تکرار، کاربردی نخواهند بود.

پروسه های سبکتر

مسترینگ خوب ادامه یک میکس خوب است. پس باید قبول کرد که در پروسه مسترینگ، فقط قدرت و کیفیت میکس تقویت میشود (البته مهندس های مسترینگ کارکشته قادر به انجام تغییرات بزرگ نیز هستند). پس منتظر معجزه نباشید! آقای Steve Savage که دارای دکترای موسیقی شناسی هستند، در کتاب Mixing and Mastering in the Box در این باره نوشته اند که: تمام افکت های میکس در مسترینگ نیز کاربردی هستند و عمده مشکلات ذکر شده قابل شنیدن نمیباشند.

افکت های سبُکی مثل اکولایزر Q10 از شرکت ویوز که خیلی از مهندسین صدا با آن آشنایی دارند هم برای مسترینگ کاربرد داشته و با تعداد زیاد باند های خود، بسیاری از نیاز های پروسه مسترینگ را رفع میکند! یا بکارگیری کمپرسور های استاک DAW برای باس کمپرسور. مفهوم باس کمپرسور با پلاگین باس کمپرسور متفاوت می باشد. برای همین دانش-محور بودن میکس بسیار مهم است و داشتن دیدگاه درستی از اصل مسئله مهمتر از داشتن ابزار مناسب و اتاق نسبتا بی نقص خواهد بود.

جزئی و دقیقتر

کوچکترین تغییر در مسترینگ، بزرگترین نتیجه صوتی را در بر دارد. پس انجام اصلاحات کوچک باید اولویت اول باشد و بررسی و گوش دادن مکرر انتخاب دوم. زیرا با تغییر گین و افزایش و کاهش آن، به نتیجه دقیقتر صوتی و کیفیت خروجی قابل پخش در سیستم های پلی بک معمولی خواهیم رسید.

برخی ابزار مختص مسترینگ، فانکشن های زیاد و پیچیده ای ارائه میدهند که در وهله اول جذاب و خوشصدا به نظر می آید. در صورتی که اینطور نیست و اکثر آنها به کار شما نخواهد آمد! برای همین ساده نگه داشتن پروسه های اساسی و حیاتی مثل مسترینگ، خلاقیت شمارا تقویت کرده و به بهتر شدن نتیجه منجر خواهد شد.

راز تکرار مکرر صدا

توجه انسان به صورت قابل توجهی نسبت به متریال مد نظر، متمرکز میشود. یعنی در صورت توجه به درامز یک موسیقی، آنرا به صورت دقیقتر و بلندتری خواهید شنید! یک مهندس مسترینگ باید با دیدگاهی خنثی و در نظر گرفتن برتری صوتی در انتخاب هایش؛ اصلاحات و تغییراتی ایجاد کند. وگرنه نتیجه معکوس خواهد گرفت.

با گوش دادن به صورت مکرر و در حالت لوپ، میتوان بدون وقفه و صد البته با داشتن استراحت های دوره ای؛ دیدگاه کلّی و کلّی نگری را حفظ کرده و در نتیجه خروجی بهتر و برتری داشت.

لاودنس وار و مزخرفات آن

این موضوع قلب مرا به درد می آورد و کار چندانی در اصلاح و تربیت آن نمیتوانم انجام دهم! مسئولیت ما در قبال صوت به انجام میکس و برگرداندن رویمان به آن سوی حقیقت نیست! ما موظف به حفظ کیفیت و طبیعت صوت هستیم که مباحث امروزه مرتبط با لاودنس وار و رسیدن به بلندی صداهای دیوانه وار؛ کاملا خلاف یادگیری های مان هستند. فضاهایی با کمترین تفکیک و کمترین سازگاری با پخش کننده های مختلف صدا!

من هنوز هم یک CD از موسیقی های تهیه و تنظیم شده در سال 2002 در آمریکا و چند کشور دیگر دارم که به صورت کاملا رویایی قابل ارتباط گرفتن هستند و حس و غرق شدن در خود را در شنونده ایجاد میکنند! چند دقیقه ای که دنیا متوقف میشود و ذهن آسوده! اما موسیقی امروزی کلا درباره رقابت و حسادت و مارکت و پول است! بوی تعفن و کثافت سرتاسر مارکت را گرفته و کسی به هیچ جایش هم نیست! 

هدف از گفتن این حرف ها، تلنگری برای نسل جوان و آینده دار میکسمن های کشور عزیزمان ایران است. میکس چیزی نیست که بزرگان مارکت ما پیش گرفته اند. کار آنها دغلکاری و دروغی بیش نامیده نخواهد شد.

نتیجه

به دلیل منحصر نگه داشتن بخش زیادی از علم و دانش مسترینگ، چیز زیادی به بیرون نشر نمیکند و امثال بنده در فراوانی کمتر از آن هستند که به تعدادِ مخالفان برتری یابند. اما دست از تلاش برای گسترش مطالب محغوظ برنخواهم داشت و پرده از بسیاری اسرار کنار زده خواهد شد. 

پروسه مسترینگ اساسی، مهم و حیاتیست ولی نه از نظر ابزار! از منظر دقت و بررسی. پس سیستم پلی بک شما باید قابل اعتماد باشد و از ترجمه و پخش صدایی که میشنوید در بقیه سیستم ها اطلاع داشته باشید. مسترینگ مکمل میکس است و از متریال خام و سردرگم توقع لاودنس بالا نمیتوان داشت و در موارد نادری میتوان در مسترینگ به صداهای پر قدرتی دستیافت که میکس خوبی نداشته اند. 

 

پایان

80 / 100

2 دیدگاه

  1. فرهاد

    خرداد 19, 1403

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
rotate_right
بستن

Send Message

image
بستن

My favorites

image
اعلانات visibility rotate_right بستن
image
image
arrow_left
arrow_right