راهنمای انتخاب ریورب مناسب

راهنمای انتخاب ریورب مناسب

فراوانی پلاگین های ریورب و ماشین حساب های مسخره محاسبه ریورب تایم، بیشتر باعث گُنگی و سردرگمی علاقه مندان میکس میشود. انتخاب یک ریورب مناسب بسیار ساده تر از این بحث هاست و هنرجو باید اول نیاز خود را بشناسد تا انتخاب ریورب بسیار راحتتر و سرگرم کننده شود!

Convolution یا Algorithmic؟

دو دسته بندی کلی بین پلاگین های ریورب، Convolution و Algorithmic میباشد که هر کدام برای تارگت های موسیقیایی و فضاسازی متفاوت ابزار کاربردی و اساسی دارند. ریورب های Convolution (کُنوُلوشن) شبیه ساز محیط های بخصوص با کیفیت صوتی منحصر به فرد و پسندیده در طول سالهاست. پس با انتخاب گزینه های مختلف و اعمال تغییرات در چنین پلاگین های ریوربی، صدای محیطی بخصوص به شکل درخواه شما تغییر پیدا خواهد کرد. اما ریورب های Algorithmic (الگوریتمیک) وظیفه مهمی در زمینه تحویل دادن صدای بخصوص یا منحصر به فردی ندارند و صدای آنها میتواند از طبیعی تا کاملا غیر طبیعی تغییر یابد! ریورب های الگوریتمیک معمولا ابزار بسیار زیادی داشته و صدای قفل شده ای ندارند (برخلاف ریورب های کُنوُلوشن). پس انتخاب ریوربی که مناسب کیفیت صوتی مد نظر شماست، از همینجا شروع میشود! باید از خودتان بپرسید: Algorithmic یا Convolution؟

ابزار و پریست

برای یک هنرجو یا حتی مهندس میکس، داشتن نقطه شروع بی دردسر و نزدیک به صدای دلخواه؛ فراخی بخش است! زیرا صرفه جویی زیادی در مدت زمان میکس اتفاق خواهد افتاد. پریست های یک پلاگین همان نقطه شروع هستند که با اسامی درج شده، به کاربر قدرت انتخاب فضای مربوطه و نزدیک به فضای دلخواه خود را میدهند. در کنار پریست، ابزار نیز یکی از فاکتور های انتخاب ریورب خوب است! هیچوقت یادم نمیرود که اوایل ظهور پلاگین های Valhalla کسی از طریقه کاری آنها خبر نداشت ولی همه صدای آنهارا دوست داشتند! وقتی برای اولینبار به اصرار دوستان اقدام به نصب پلاگین های والهالا کردم، تعجب زیادی کل وجود مرا فراگرفت! این یک صدای خالص ریورب نیست بلکه ترکیبی از ماجولیشن و رنگ است!! یعنی کسی به خودش زحمت نداده بعد از ریورب یک (مثلا) Mondomod بیاورد و فقط والهالا چنین ابزاری داشته؟!!!
پس ابزار یک بخش مهم در انتخاب پلاگین های ریورب یا هر پلاگینی برای میکس و مسترینگ است. البته منظور بنده وجود یک چین کامل از انواع افکت ها در یک افکت نیست! بلکه ابزار ضروری برای کنترل بهتر ریورب!

ریورب هایی مثل RVerb و TrueVerb از ویوز، VSS3 از TC Electronic و BREVERB 2 از Overloud. ابزار مورد نیاز برای کنترل بهتر ریورب را به شما ارائه میدهند.

True Stereo Reverb؟

پلاگین های True Stereo Reverb مسئولیت حفظ موقعیت صدا در چپ یا راست ساند فیلد را دارند. به نحوی که با دقت بسیار زیاد موقعیت صدا را حفظ کرده و خروجی میدهند. در مواردی بکارگیری ریورب های True Stereo در چنل های Send/Return یا FX  گزینه بهتری است. زیرا با حفظ موقعیت هر صدا در سند های چند صدایی، از تداخل و عدم تفکیک ریورب جلوگیری شده و صدای دلنشین تر و عریض تری به گوش میرسد.

بهینگی و کیفیت

پلاگین های ریورب به دلیل نیاز به قدرت پردازش بالا، منابع زیادی درگیر خود میکنند. این موضوع در پروژه های بزرگ بسیار مشکلساز است! یکی از فاکتور های دیگر در انتخاب یک ریورب مناسب، بهینه بودن و داشتن کیفیت خوب خواهد بود. مثلا RVerb یک ریورب الگوریتمیک بسیار خوشصدا و بهینه است که برای انواع کاربری های موسیقیایی کاربرد خواهد داشت. البته پلاگین های سبکتری هم وجود دارند که در Mixbox از IK Multimedia در دسترس هستند.

نتیجه

ریورب های الگوریتمیک یا کُنوُلوشن تعیین کننده کیفیت کار شما نخواهند بود و فاکتور اصلی خلاقیت، ترکیب ابزار و حوصله در میکس است. فضاسازی همیشه پروسه زمانبری بوده و مچ کردن فضاسازی های مختلف، میتواند خسته کننده و سرسام آور باشد. ولی در نهایت متریال صوتی به تصورات و تصمیمات میکسمن خواهند رسید و پاداش زحمات گرفته میشوند.

 

پایان

77 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
rotate_right
بستن

Send Message

image
بستن

My favorites

image
اعلانات visibility rotate_right بستن
image
image
arrow_left
arrow_right