mixintheboxir | آموزش و ارائه خدمات موسیقی محور

کمپرسور، لیمیتر، کلیپر و دی-اسر چیست؟ آموزش و معرفی کامل

  • خانه
  • Comp, آموزش
  • کمپرسور، لیمیتر، کلیپر و دی-اسر چیست؟ آموزش و معرفی کامل

[vc_row][vc_column][us_image image=”1883″ has_ratio=”1″ ratio=”16×9″ align=”center” style=”outlined” size=”full”][us_separator][vc_separator color=”orange” border_width=”1920″][us_separator][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%7D%7D”]اگر فعالیت هرچند کوچکی در زمینه موسیقی داشته اید، حتما اسم کمپرسور به گوشتان خورده است! چه در استیج و اجرای زنده و چه در استودیو و ریکورد ساز و آواز.

ولی کمپرسور چیست؟!
به ابزاری که وظیفه کنترل دامنه صوت را دارد، کمپرسور میگوییم.

این ساده ترین و رسا ترین تعریف برای کمپرسور است. در امتداد کنترل و رام کردن قله ها، بالا آمدن جزئیات و بقیه تاثیر های کمپرسور نیز به میان می آیند. پس کمپرسور توانایی نرم کردن صدا با گرفتن  قله های تیز، بالا آوردن جزئیات صدا با میانگین گیری از قله ها و دره های صوتی، کات کردن قله ها (لیمیتر) و حذف کامل آنهارا دارد.

 

پس لیمیتر چیست؟
لیمیتر عملا همان کمپرسور است. با این تفاوت که در ریشیو های بالا (مثلا 100:1) روی متریال صوتی تاثیر میگذارد. البته به ریشیو های بالای 6:1 نیز لیمیتر میگویند. ولی توضیح مشخص آن همین ریشیو 100:1 است. 

 

پس BrickWall Limiter چیست؟!!
لیمیتر های عادی تضمینی برای عدم عبور سیگنال از 0dBFS ندارند. از آنجایی که نهایت ولوم ما نمیتواند از 0 دسیبل فول اسکیل بالاتر برود، لیمیتر های بریکوال وارد عمل میشوند. این نوع لیمیتر ها تضمین عدم عبور از 0 dBFS را دارند.

 

حال به شرح ابزار یک کمپرسور میپردازیم![/vc_column_text][us_separator][us_image image=”302″ align=”center” style=”outlined” size=”full”][vc_column_text]

کمپرسور نوری-تیوبی TLA-100A

[/vc_column_text][us_separator][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%7D%7D”]

Threshold یا آستانه:

وقتی که سیگنال صوتی با عبور از Input، وارد کمپرسور میشود، با تعیین آستانه مشخصی به کمپرسور میگوییم که از فلان ناحیه به بعد اقدام به اتِن کردن سیگنال کن. مثلا در صورت رسیدن سیگنال صوتی به 7- dBFS، با پارامتر های تعیین شده؛ سیگنال صوتی فشرده خواهد شد.

 

Ratio:

نسبت فشرده سازی کمپرسور را، ریشیو میگویند. مثلا در صورت داشتن ریشیو 4:1، سیگنال ورودی با 4 دسیبل، خروجی معادل 1 دسیبل خواهد داشت. و میخوانیم: ریشیو ما 4 به 1 است.

 

Knee:

کاربرد Knee بسیار جالب است! چرا که تعیین میکند نسبت به دامنه صوتی، چه مقدار ریشیو در گذر زمان اعمال شود! مثلا 6دسیبل بر اکتاو، 12 دسیبل بر اکتاو و … .

 

Attack:

اتک تعیین کننده مدت زمانیست که کمپرسور به ترنزینت ها اجازه عبور داده و بعد شروع به فشرده سازی میکند. اتک در واحد میلی ثانیه میباشد.

 

Release:

ریلیز یا تنفس کمپرسور، تعریف کننده مدت زمان بازگشت کمپرسور به نقطه بدون فشرده سازیست.

 

Make-Up Gain:

همانطور که از اسمش پیداست، برای جبران مقدار گین از دست رفته یا فشرده شده توسط کمپرسور ایجاد شده است. این پیچ هیچ کار دیگری انجام نمیدهد و صرفا خروجی کمپرسور را افزایش یا کاهش خواهد داد.

 

Input و Output:

در بعضی سخت افزار یا نرم افزار های کمپرسور، اینپوت و اوتپوت نیز قابل مشاهده است. اینپوت وظیفه کاهش یا افزایش سیگنال ورودی به کمپرسور را دارد. اوتپوت نیز وظیفه کاهش یا افزایش سیگنال خروجی از کمپرسور را دارد.
ولی بین اوتپوت و میکاپ-گین تفاوت هایی موجود است! مثلا میکاپ را میتوان جزو پروسه کمپرس کردن در نظر گرفت. ولی اینپوت و اوتپوت برای کنترل کلی ورودی و خروجی کمپرسور ساخته شده اند. این دو پیچ نقش اساسی برای حفظ ساختار گین پروژه بعد از کمپرسور را، ایفا میکنند.[/vc_column_text][us_separator][us_image image=”927″ align=”center” style=”outlined” size=”full”][vc_column_text]

باس کمپرسور SSL

[/vc_column_text][us_separator][us_separator size=”small”][vc_column_text]

De-esser:

دی-اسر نیز نوعی لیمیتر میباشد که برای کنترل رزونانس نواحی فرکانسی بالا طراحی شده است. دی-اسر ها دارای اتک بسیار پایین و ریشیو بالا میباشند.

از دی-اسر برای کنترل صداهای زننده *س* و *ش* در صدای خواننده استفاده میشود. البته کاربرد آن محدود به وکال نیست و در تمام متریال صوتی قابل استفاده است.

 

Soft-Clipper:

سافت-کلیپر نیز در دسته لیمیتر ها قرار میگیرد. هر کمپرسوری که اتک بسیار پایین، ریلیز بسیار پایین، ریشیو بسیار بالا و Soft-knee داشته باشد، میتوان سافت-کلیپر نامید.

این نوع پلاگین یا سخت افزار، برای کنترل قله های تیز و رسیدن به بلندی صدای بهینه کاربرد فراوانی دارد. البته با بکارگیری سافت کلیپر روی هر متریال صوتی (مثل وکال) میتوان رنگ بخصوصی نیز به صدا اضافه کرد و هارمونیک دیستورشن بیشتری داشت.[/vc_column_text][us_separator][us_image image=”1885″ align=”center”][vc_column_text]

کلیپر Kazrog

[/vc_column_text][us_separator][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%7D%7D”]

نتیجه:

پروسه هایی با محوریت داینامیک، میتوانند در موثر بودن و قدرتمند شدن میکس شما بسیار کاربردی باشند. ولی در نظر داشته باشید که همین داینامیک باعث زنده و پرشور بودن موزیک شما خواهد بود! پس انجام دادن و اعمال افراطی پروسه های داینامیک محور، باعث از بین رفتن روح و تپش میکس شما خواهد شد!

کلیپر ها از طرف دیگر، حتی با درگیر شدن در مقادیر کم، تاثیر زیادی داشته و افکت آنها در میکس سریع به  گوش میرسد! طرف فکر غلطی درباره کلیپر ها بین مهندسان میکس صدا در گردش است که: کلیپر در مسترینگ برای رسیدن به بلندی صدا ضروریست! این طرف فکر پوچ و غلط است!! چرا که کلیپر در اکثر موارد میتواند کاربردی نبوده و برعکس، باعث آسیب دیدن مسترینگ شما شود!

تنها مرجع قابل اعتماد گوش های شماست. همین و بس!

 

پایان

[/vc_column_text][us_separator size=”large”][us_separator][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][us_post_date text_before=”انتشار”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][us_post_date type=”modified” format=”smart” text_before=”بروزرسانی”][/vc_column][vc_column width=”1/3″][us_post_views icon=”fas|eye”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_sharing providers=”email,facebook,whatsapp,reddit,telegram” type=”outlined” align=”center”][us_separator][us_post_navigation][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
rotate_right
بستن

Send Message

image
بستن

My favorites

image
اعلانات visibility rotate_right بستن
image
image
arrow_left
arrow_right