بررسی تخصصی کمپرسور UVI Opal

بررسی تخصصی کمپرسور UVI Opal

بررسی تخصصی کمپرسور UVI Opal

UVI Opal، یک ابزار نوآورانه در زمینه موسیقی دیجیتال است که به عنوان یک کمپرسور نوری برنامه‌ریزی شده و سطح‌بندی کننده (Optical Program-Adaptive Leveler) شناخته می‌شود. این پلاگین با الهام از کمپرسورهای نوری کلاسیک مانند Teletronix LA-2A طراحی شده است، اما با ویژگی‌های مدرن و پیشرفته‌ای که فراتر از نمونه‌های سنتی است، خود را متمایز می‌کند.

Opal با استفاده از مدل‌سازی فیزیکی دقیق، صدای واقعی و اصیل کمپرسورهای نوری را بازسازی می‌کند. این پلاگین شامل مدل‌هایی از ۷ کمپرسور نوری متفاوت است که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فرد صوتی هستند. Opal تجربه‌ای از صدای با کیفیت و پاک را ارائه می‌دهد که می‌تواند به غنی‌سازی تولیدات موسیقی کمک کند.

یکی از ویژگی‌های برجسته Opal، قابلیت تنظیم پاسخ‌گویی حمله و رهایی (attack and release) است که به کاربر اجازه می‌دهد تا رفتار کمپرسور را بر اساس نیازهای خاص خود تنظیم کند. علاوه بر این، امکان افزودن رنگ و گرمای صوتی از طریق شبیه‌سازی لامپ (tube emulation) نیز وجود دارد.

Opal برای کسانی که به دنبال ابزاری با دقت بالا و کنترل دینامیکی برای شکل‌دهی صداهای موسیقیایی هستند، یک گزینه ایده‌آل است. این پلاگین با ترکیبی از اصالت وینتیج و ویژگی‌های مدرن، کلیدی برای خلق صداهای غنی و موسیقیایی با واقع‌گرایی سخت‌افزاری بی‌سابقه است.

 

در وحله اول شاید کار کردن با کمرسور Opal از UVI، بسیار پیچیده به نظر برسد! ولی در این پُست با شکستن و کوچکتر کردن مفاهیم، آنرا آسان و قابل فهم به حضور خواهم رساند.

انواع مد های کمپرسور UVI Opal

با مشاهده تصویر بالا، 4 دسته بندی Model، Compression، Attack و Release مشاهده میشود. پس با انتخاب هر کدام از این 7 مدل، کمپرس، اتک تایم و ریلیز تایم متفاوتی خواهیم داشت. نه تنها مدت زمان اتک و ریلیز تغییر میکند، بلکه رفتار آن نیز متغیر خواهد بود!  چرا که این کمپرسور بر مبنای متریال صوتی تصمیم گرفته و مانند کمپرسور های VCA روی اعداد ثابت کار نمیکند.

با دقت به منحنی های رسم شده از رفتار کمپرشن، اتک و ریلیز، نسبت به مد های مربوطه؛ مشاهده میکنیم که سخت ترین Knee بین این 7 مد، متعلق به مدل SFO (Neat) میباشد! شاید بگویید مدل LON (Velvet) نیز رفتار کمپرشن مشابهی دارد! ولی در کنار تفاوت جزئی آنها در منحنی رسم شده، اتک تایم و ریلیز تایم SFO روی کاراکتر فشرده سازی تاثیر گذاشته و صدای سخت تر و خشن تری خروجی میدهد.

رفتار کمپرسور های نوری تیوبی در منحنی Compression کاملا معلوم است. نتیجه بررسی دقیق این منحنی های رسم شده، خطی نبودن روند کمپرس فایل صوتی در این ابزار باشکوه خواهد بود! هر کدام از این 7 مدل شبیه سازی شده، نماینده حضور یک سخت افزار کمپرسور نوری تیوبی در میکس شماست!

نرم ترین اتک و ریلیز متعلق به مدل DTW (Vintage) میباشد. پس متریال صوتی برای عبور ترنزینت های پر قدرت خود، مدت زمان کافی خواهد داشت. و در قسمت ریلیز هم، کمپرسور مد زمان زیادی برای آزاد کردن فشرده سازی و بازگشت به موقعیت قبلی، به متریال صوتی اختصاص میدهد. در نتیجه لولینگ بهتری خواهیم داشت و صدا فشرده سازی طبیعی تر در کنار صدای پامپی کمتر خواهد داشت.

و اما در مبحث اتک و ریلیز، کمترین تایم متعلق به LAX (Swift) میباشد! ترنزینت ها به سرعت گرفته شده و کمپرسور سریع به موقعیت قبلی باز میگردد. برای مد هایی مثل لیمیتر، چنین ویژگی قابل ستایش بوده و کاربردیست. بخصوص در مواردی که هدف رام کردن قله های تیز و ترنزینت های پر قدرت است! صحبت از مد لیمیتر شد که وارد قسمت بعدی بررسی میشویم!

1- دو حالت کمپرسور و لیمیتر در پلاگین Opal، انعطاف بیشتری در کنار 7 مد سخت افزاری ارائه میدهد! چرا که تیوب لیمیتر همیشه صدایی متفاوت و جذاب در اپلیکیشن های مربوطه دارد! حتی میتوان از تیوب لیمیتر پلاگین Opal، برای گرفتن ترنزینت های وکال ضبط شده در پروسه پری-میکس استفاده کرده و صدایی گرمتر با کنترل بیشتر به مشتری خروجی داد! 

2- پیچ Responsiveness، ماموریت چند برابر کردن اتک و ریلیز را دارد. این کار باعث تسریع واکنش کمپرسور در قله و دره صوت شما میشود. با بالا بردن حساسیت اتک و ریلیز، به رفتار کمپرسور های VCA و FET نزدیک میشویم که میتواند ابزار کاربردی و جالبی باشد! با بکارگیری پیچ Responsiveness، میتوان مد لیمیتر دقیقتری نیز داشت! حساسیت بالای اتک و ریلیز در اکثر موارد، لازمه یک لیمیتر خوب است! چه در پروسه های تکی میکس و چه در باس و مسترینگ.

3- کمپرسور های تیوبی گزینه جالبی برای کنترل و فشرده سازی نواحی بالا هستند. فشرده سازی در کنار رام کردن به سبک تیوب و رنگ دادن به صدای فشرده شده، مانع به گوش رسیدن صدای شفافِ پلاستیکی میشود! این نوع شفافیت حالت فیک داشته و بسیار سرد است که با پیچ Mid Presence قابل مدیریت و کنترل خواهد بود.

4- Treble Boost به تقویت نواحی تریبل میپردازد. با فعال کردن آن، شفافیت بیشتری به گوش میرسد که باعث جلوتر آمدن صوت و تمیزتر شنیده شدن آن میشود. در صورت بکارگیری کمپرسور به عنوان دی-اسر، فعال کردن Treble Boost ایده خوبی خواهد بود!

5- Tube Simulation یک شبیه سازی تیوب سخت افزاری است و باعث غنی تر شدن صوت میشود. امپ تیوب در استیج خروجی به متریال فشرده شده توسط کمپرسور های نوری تیوبی اضافه میشود که اینجا قابل کنترل خواهد بود. فعال کردن شبیه سازی تیوبی، صدای پخته تر با هارمونیک بیشتر خروجی خواهد داشت. البته برای صداهایی که از قبل با امپ های سخت افزاری مستقل تیوبی یا سالید امپ شده اند، با دقت بیشتری از پلاگین های شبیه سازی رنگ و گرما استفاده کنید!

6- با کمک پیچ Drive مقدار سچوریشن اعمال شده روی صدا با فعال بودن Tube Simulation تعیین میشود. درایو در بلندی صدای خروجی و قله های آن تاثیر مهار کنندگی دارد! پس با اعمال درایور، در پروسه های بعدی لیمیتر به صورت کمتر و موثر تری درگیر خواهد شد و بلندی صدای بیشتری خروجی خواهیم گرفت!

89 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
rotate_right
بستن

Send Message

image
بستن

My favorites

image
اعلانات visibility rotate_right بستن
image
image
arrow_left
arrow_right