7 تکنیک حرفه ای در میکس درامز آکوستیک

7 تکنیک حرفه ای در میکس درامز آکوستیک

میکس درامز آکوستیک، چالش برانگیز و بسیار آموزنده میباشد. از گرفتن نویز تا گسترش دادن و سنگین تر کردن متریال صوتی، تجربه ای شیرین و پروسه ای بسیار جذاب برای هر مهندس صداییست. رسیدن به درامی پر قدرت و تاثیر گذار، از کرش های شفاف و صدای روم عریض، تا کیک و اسنیر مرتبط و پانچی؛ فراخی توصیف نشدنیست! 7 تکنیک حرفه ای و کاربردی در میکس درامز آکوستیک همراه شما در این مسیر چالش برانگیز خواهد بود.

1- استفاده صحیح از کمپرسور

کمپرسور ابزاری برای کنترل داینامیک رنج و در موارد بسیاری، ابزاری برای افزودن کاراکتر، رنگ و شخصیت به میکس و مسترینگ میباشد. چنین ابزاری استفاده گسترده ای داشته و در کنار اضافه کردن زیبایی و شخصیت به میکس، میتواند مخرب و از بین برنده تمام ترنزینت های صوت باشد!

استفاده بجا و بهینه از کمپرسور، نقش مهمی در خوشصدا و بلند بودن میکس شما دارد. بخصوص استفاده از کمپرسور های آنالوگ با سابقه درخشان در زمینه درامز. مانند dbx 160 که صدایی فوق العاده زیبا و پانچی در کنار کنترل داینامیک به صورت طبیعی دارند.

دنیای میکس دیجیتال نیز دستخوش تغییرات زیادی شده و این رنگ و شخصیت های آنالوگ، در دنیای دیجیتال نیز در دسترس میباشند. با استفاده درست از کمپرسور های آنالوگ و خوشصدا در برخورد با ترنزینت، روح آنالوگ را به میکس های خود اضافه کنید!

2- بکارگیری باس کمپرسور

باس کمپرسور نوعی کمپرسور با کاراکتر بخصوص و شخصیت خاصی در زمینه برخورد با لاین گروهی یا باس و مسترینگ میباشد. کمپرسور های معمولی عمدتا قادر به پردازش درست باس نمیباشند.

باس کمپرسور، میتواند نقش مهمی در شکل گیری صدای درامز در باس درامز داشته باشد. برای مثال، پلاگین SSL Bus Compressor 2 از شرکت نابغه SSL، شفافیت و تقویت استریو فیلد نسخه سخت افزاری این پلاگین را وارد میکس باس شما میکند.
یکی از ویژگی های درخشان دیگر این پلاگین، تفکیک بسیار زیبا و پردازش بسیار تمیز در کنار اضافه کردن رنگ و شخصیت آنالوگ آن به فضاست. البته شهرت این کمپرسور در زمینه تاثیر گذاری روی فرکانس های پایین و صدای پانچی، نیاز به توضیح ندارد!

با استفاده از باس کمپرسور ها در میکس باس درامز خود، در کنار کنترل و سچوریشن درخور چنل باس در انتهای افکت-چین خود، ارتباط بیشتری نیز بین متریال صوتی برقرار کنید!

3- اکولایزر آنالوگ در چنل باس

اکولایزر های آنالوگ با چند تغییر ساده، میتوانند روح آنالوگ را در چنل شما بدمند! سخت ترین قسمت کار، انتخاب پلاگینی مناسب برای این کار میباشد.
برای مثال، OverLoud EQ495؛ یک اکولایزر کنسولی بسیار خوشصدا و کاربردی مناسب برای متریال باس میباشد. با این پلاگین میتوانید شکل دهی و جهت کلی صداهای روت شده میکس باس خود را تایین کنید. ابزار در دسترس لو-کات، های-کات و مید-بوس/کات میباشد. همین ابزار تقریبا برای اکولایزر کردن باس کافیست!

لو-کات و های-کات این پلاگین آنالوگ، رنگ و شخصیت متفاوتی برای هر فرکانس انتخابی اعمال میکند و صوت شمارا به صورت کاملا موسیقیایی شکل میدهد!

استفاده از اکولایزر های آنالوگ روی درامز، برتری منحصر به فردی در میکس به شما میدهد که با ادغام چند پلاگین با کاراکتر های مربوط به هم، میتوانید امضای خود را در میکس هایتان بر جای بگذارید!

4- بکارگیری ریورب آنالوگ در میکس درامز

ریورب بخش مهمی از فضاسازی و شکل دهی نهایی درام، به خصوص درامز آکوستیک دارد. از دیکی های کوتاه و لحظه ای اسنیر گرفته تا ریورب های طولانی و مرطوبِ کرش. با ریورب میتوان عرض و عمق بیشتری به درامز بخشید یا با طراحی ویژگی صوتی روم مد نظر، درامز را در اسپیس بخصوصی قرار دهید تا مزاحم بقیه پوزیشن های صوتی نشود.

ریورب های آنالوگ، صدای گرمتر و طبیعی تری به شما ارائه میدهند. البته باید در نظر داشته باشید که هرگونه افکت ساخته شده بر مبنای زمان، طبیعی نیست! اما روی کاربرد آن در میکس تاثیری نمیگذارد.

حتما بکارگیری ریورب های آنالوگ را در میکس درامز خود، چه در ساختن فضای بخصوص و چه در افکت طولانی ریورب؛ در نظر بگیرید و حد اقل یکبار امتحان کنید! پریست همیشه نقطه شروع خوبیست. پس برای خلاقیت و رسیدن به صدای مورد نظر، از پریست ها هم کمک بگیرید.

5- ایکسایتر (Exciter)

ایکسایتر، وظیفه روشن تر و مهیج تر کردن فضای صوتی را دارد. عمده کار ایکسایتر روی فرکانس های Presence میباشد. اما محدودیتی برای خلاقیت نیست و ممکن است شرکت های سازنده امکانات صوتی بیشتری هم اضافه کنند.
در میکس درامز، ممکن است صدای اسنیر زیادی تاریک یا بدون انرژی باشد که با پلاگین های کتگوری ذکر شده، به راحتی و کاملا آنالوگ؛ صدای بخصوص یا باس مشخصی را بالاتر بیاورید و بازتر کنید!

به احتمال زیاد چنین افکت صوتی را در پلاگین های تیپ شنیده اید. طراحان و برنامه نویسان پلاگین های ایکسایتر، از چنین کاراکتر هایی نیز کمک میگیرند! برای همین آنالوگ بودن افکت شما تضمین شده است!

پلاگین موجود در تصویر، Waves Aphex Vintage Aural Exciter میباشد که یکی از بهترین مثال های موجود برای پلاگین ایکسایتر است.

6- استفاده از نویزگیت

کاربرد نویزگیت بسیار ساده و برعکس کمپرسور است! در کمپرسور، بعد از رسیدن سیگنال صوتی به ترشولد، کمپرسور شروع به درگیر شدن با تنظیمات تعریف شده میکند. اما در گیت، وقتی سیگنال از ترشولد تایین شده پایین تر میرود و ضعیف تر میشود، گیت شروع به کات کردن سیگنال میکند و دیگر صدایی شنیده نمیشود!

چنین ابزاری برای کاهش نویز ناخواسته یا نشت صوتی درامز آکوستیک در مایک های مختلف، کاربردیست.

در نظر داشته باشید که این پروسه نیز از پروسه های داینامیکی میباشد.

7- Imaging و عریض تر

بعد از انجام کلیه مراحل ضروری در میکس درامز، استفاده از یک پلاگین استریو اینهنسر خوشصدا، ضرری ندارد! با حدود 15-20 درصد عریض تر کردن فضای درامز، میتوان به صدای جذابتری رسید و از استریو فیلد نیز برای هندلینگ متریال صوتی درامز، کمک بیشتری گرفت.

پلاگین های Image ممکن است که همیشه خوشصدا نباشند و عمدتا دقت کمی دارند. پس پیدا کردن و بکارگیری پلاگین مناسب و با کیفیت در این زمینه، ضروریست.
پیشنهاد من SSL Fusion Stereo Image میباشد که از شرکت خوش آوازه SSL بوده و از سخت افزار Fusion شبیه سازی شده است.

 

 

پایان

89 / 100

ثبت ديدگاه