3 اشتباه رایج و مخرب در میکس
حتما برای شما هم پیش اومده که با مرتکب شدن این 3 اشتباه رایج و مخرب در میکس کلافه بشین و به کیفیت مورد نظر نرسین! این 3 اشتباه رایج چیا هستن؟ در ادامه بررسی میکنیم.
اشتباه اول: Over Compression
کمپرسور ابزاری است که برای اهدافی مثل کنترل داینامیک رنج، بلندتر کردن صدای بخش های کوتاه تر، ایجاد افکت های مختلف و قابل اجرا با کمپرسور و رنگ دادن به متریال صوتی؛ استفاده میشود.
در مبحث کنترل داینامیک رنج، کمپرسور برای کنترل قله های موجود در صوت استفاده میشود. اما باید به این موضوع مهم توجه کرد که همین ترنزینت های موجود در کار و همین پویایی، باعث زنده بودن و تپیدن موسیقی میشوند.
Over Compression وقتی اتفاق می افتد که پروسه کمپرس کردن صدا بیش از اندازه و افراطی اعمال شده باشد. در صورت اتفاق افتادن روی یک یا دو متریال صوتی بکگراند، شاید مشکل خاصی در فضا ایجاد نشود. اما درصورت اعمال این آسیب به صورت گسنرده و در کل متریال صوتی، هیچ روحی در کار نخواهد ماند و میکس شما صد در صد بدصدا خواهد بود.
راه حل چیست؟
جهت روبرو نشدن با این مشکل، با ریشیو های پایینتر از 4:1، اتک های بالای 20ms شروع کرده و گین ریداکشن بالای 3 دسیبل را تارگت میکس قرار ندهید. البته در صورت نیاز میتوانید این مقادیر را تغییر دهید.
اشتباه دوم: اکولایز افراطی
اکولایزر ابزار بسیار کارآمد و مهم در اصلاح فرکانسی و شکل دادن به فضای میکس میباشد. قبل از هر پروسه ای، اکثر مشکلات را میتوان با اکولایز کردن متریال صوتی حل کرد. از جمله اختلال فرکانسی، نویز های فرکانسهای بالا و فرکانسهای پایین، کنترل هارش و سیبیلنس و … .
اما این ابزار بسیار کارآمد و تاثیر گذار، در صورت استفاده افراطی؛ میتواند مشکلاتی از جمله تو دماغی شدن صدا، شفافیت بیش از حد و لاغر شدن فضا، تاریک شدن فضا، گم شدن متریال صوتی در میکس و افزایش ناکارآمد داینامیک رنج؛ ایجاد کند.
راه حل چیست؟
بهترین درمان، پیشگیریست. در همان لود کردن اولیه و شروع به ایجاد تغییرات، باید توجه کنید که اولویت اول حفظ طبیعی بودن صداست. تصمیم گیری های بعدی، در مراحل بعدی میکس اتفاق می افتد. پس سعی کنید از تغییرات بیش از حد پرهیز کنید و چنین کات یا بوست های بیشتر از 3 دسیبل را فقط در صورت داشتن هدفی خاص، اعمال کنید.
اشتباه سوم: اعمال افراطی سچوریشن
سچوریشن، یکی از بهترین ابزار برای ایجاد کاراکتر و هارمونیک در فضای میکس محسوب میشود. اما اعمال افراطی سچوریشن شروع به گرفتن روح فضا (همانند کمپرسور) و از بین بردن شکل طبیعی متریال صوتی میشود.
به صورت تعوری، سچوریشن نوعی کمپرسور به حساب می آید. زیرا همانند کمپرسور به سرکوب کردن قله های متریال صوتی و بالا آوردن جزئیات آن میپردازد. پس اعمال بیش از حد سچوریشن، باعثِ به گوش رسیدن افکت Over Compression و از بین رفتن وضوح و شفافیت صدا میشود.
سچوریشن ابزاری بسیار کارآمد برای گرم کردن صدا در میکس بوده که در صورت درگیر کردن بیش از حد، باعث تاریک و گِلی شدن فضا خواهد شد. در واقع گرمای زیاد، فرکانس های بیس و لو-مید را افزایش داده که در نتیجه باعث Dull شدن فضا و گرفتگی میشود.
راه حل چیست؟
سچوریشن را راه حلی برای همه مشکلات ندیده و سعی بر حل مشکل صوتی با ابزار مناسب آن مشکل داشته باشید و در هنگام استفاده از سچوریشن، ذات شکننده صوت را در نظر گرفته و این افکت را به مقدار کم درگیر کنید (مگر درصورت مد نظر داشتن افکت های خاص).
اطلاعات تکمیلی
انواع بسیار زیادی از سچوریشن موجود است که بعضی مربوط به سخت افزار های کمپرسور و اکولایزر میباشند که در شبیه سازی های پلاگینی آنها نیز موجود است، بعضی مربوط به بورد و قطعات استفاده شده در کنسول های میکس، و بعضی به طور مستقیم از پردازنده های سیگنال گرفته میشوند.
سچوریتور های تیوبی، معمولا صدای گرم تر و نرم تری خروجی میدهند. سچوریتور های ترنزیستوری و قطعات OPAMP، صدای هارش تر و شفاف تری نسبت به تیوب خروجی میدهند. البته این به معنی بد بودن کیفیت صوتی نیست! در نظر داشته باشید که کنسول های مشهور SSL کاملا غیر تیوبی بوده و هارمونیک های فرد ایجاد میکنند. اما بسیار خوشصدا و منحصر به فرد میباشند و بسیاری از ریکورد های هیت در همین کنسول های میکس تهیه شده اند.