mixintheboxir | آموزش و ارائه خدمات موسیقی محور

پلاگین کمپرسور نوری/تیوبی چیست و بهترین کاربرد آن در میکس

[vc_row][vc_column][us_image image=”297″ align=”center”][us_separator][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%7D%7D”]

پلاگین نوری/تیوبی چیست و بهترین کاربرد آن در میکس

به نام خدا
حتما درباره پلاگین های نوری/تیوبی شنیدین. این دسته از پلاگین ها یکی از پرطرفدار ترین و محبوب ترین نوع پلاگین هستند و در میکس و مسترینگ نقش مهمی ایفا میکنند.

کمپرسور نوری/تیوبی چیست؟

به آن دسته از کمپرسور هایی که از شدت نور تولید شده نزد سلول نوری جهت اتنیویت یا کاهش سیگنال ورودی استفاده کرده و در قسمت نهایی و خروجی سیگنال از یک یا چند لامپ خلأ برای امپ سیگنال صوتی استفاده می کنند، کمپرسور نوری/تیوبی می گویند.

از تعریف مشخصه که این نوع کمپرسور رنگ بسیاری داره و البته تهیه چنین کمپرسوری هزینه بسیاری خواهد داشت!
هرچقدر که جزئیات سخت افزار صوتی بیشتر میشه، ساختن پلاگین اون سخت افزار سخت تره و زمان بیشتری میبره! وبسایت Waves درباره یکی از پلاگین های نوری/تیوبی خودش نوشته بود که:

این پلاگین حاصل هزاران تست بوده

 

معرفی چند پلاگین نوری/تیوبی:

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_image image=”299″][us_separator][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%7D%7D”]

  • TubeCompressor از اشتینبرگ

    معمولا کمپرسور های استاک یک DAW دست کم گرفته میشن و یک میکس من احساس نیاز میکنه که از شرکت های دیگه اقدام به خرید کنه. اما خوشبختانه (خوش بحال کاربرای کیوبیس!) شرکت اشتینبرگ هر پلاگینی که تا حالا تولید کرده کیفیت فوق العاده ای داشته و مثال زدنی بوده. نمونش همین کمپرسور تیوبی.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_image image=”300″ align=”center”][us_separator][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%7D%7D”]

  • TubeTech CL 1B از سافتیوب

    شرکت سافتیوب آوازه خوبی در زمینه ساختن پلاگین های آنالوگ داشته و داره. بعضی از کاراش به قدری یونیک هستن که فکر نکنم کسی رو دستش بیاد! و ویژگی مثبتش اینه که بر خلاف UA، همه چیو منحصرا به پردازشگر ها و کارت صداهای خودش اختصاص نداده و عموم میکس من ها میتونن از این پلاگینا بدون مزاحمت و محدودیت خاصی استفاده کنن.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_image image=”302″ align=”center”][us_separator][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%7D%7D”]

  • TLA 100A از سافتیوب

    تازه وقتی فکر میکنی که کارای خوب سافتیوب تموم شدن، میبینی یکی دیگه هم هست!
    کمپرسور TLA 100A که توی یکی از کلاس های آنلاین هم در کنار TubeTech Cl 1B به کار بردمش و دیدین چقدر ترکیب جالب و موثری شده بود و گرما و حجم طبیعی به کار اضافه کرد، یکی از بهترین هاست و ممنونیم از سافتیوب به خاطر تولید چنین پلاگین معرکه ای!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_image image=”301″ align=”center”][us_separator][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%7D%7D”]

  • White 2A از IK Multimedia

    نوبتی هم که باشه، نوبت IK Multimedia هستش!
    یک پلاگین به معنای واقعی کلمه نوری/تیوبی که برداشت خود من رو نسبت به این دسته از کمپرسور ها تغییر داد! دارای دو مد هست که هر مدش شخصیت و کاربرد متفاوتی داره! IK Multimedia پلاگین های زیادی در زمینه میکس و مسترینگ تولید کرده اما در مجموعه کلی پلاگین هایی که من استفاده میکنم فقط 3 پلاگین این شرکت موجوده که کاملا شخصی و نسبت به نظر هرکسی متغیره. یکی از اون 3 پلاگین، White 2A محبوبه!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_text text=”کاربرد کمپرسور های نوری/تیوبی” tag=”h3″][us_separator][vc_column_text]

کاربرد کمپرسور های نوری/تیوبی رو نمیشه در یک پاراگراف گفت. پس بنده این موضع رو در چند پاراگراف با عناوین مربوط به متریال صوتی نام برده مینویسم.

[/vc_column_text][us_separator][vc_column_text]

  • کاربرد کمپرسور های نوری/تیوبی در میکس وکال

وکال همیشه بخش ارزشمندی از متریال صوتی بوده که معمولا 50 تا 80 درصد مدت زمان میکس به وکال اختصاص داده میشه! یکی از مهمترین مراحل میکس وکال هم، رنگ دادن و قرار دادن در موقعیت مناسب استریو فیلدِ. در دنیای آنالوگ، پروسسور ها و پری امپایی که بین میکرفن و کارت صدا قرار دارن، این کار رو انجام میدن. اما وقتی وکال به صورت کاملا خام یا نسبتا خامی ریکورد شده، این وظیفه با میکس منِ که گرمای از دست رفته در پروسه ریکورد رو به کار برگردونه! بله! از دست رفته!! چون این گرما و پردازش های خاص باید حین ریکورد اتفاق می افتاد نه حین میکس! اینجاست که میکس من به سخت افزار یا نرم افزار جهت تکمیل پروسه مراجعه میکنه.

نرم افزار هیچوقت نمیتونه مثل سخت افزار باشه و جزئیات کامل رو ریپلیکیت کنه! اما در این بین پلاگین هایی هستن که دقت بالا و جزئیات بسیار زیادی دارن. نمیشه گفت جایگزین، اما میشه گفت کاربردی هستن. برای همین من به شخصه حساسیت بسیار زیادی در انتخاب کردنِ مجموعه پلاگین های آنالوگ مورد استفاده خودم در میکس به خرج میدم. در 99 درصد شرایط هم از یک شرکت پک کامل استفاده نمی کنم و پلاگین هارو بعد از تست و ارزیابی، گلچین میکنم. این هم کمی تجربه شخصی که حاصل نزدیک به ده سال کاره.

[/vc_column_text][us_separator][vc_column_text]

  • کاربرد کمپرسور های نوری/تیوبی در میکس درامز

وقتی بحث درامز میشه، هر ریکورد انجینیر و میکس منی یادِ ترنزینتای پر قدرت و تیز با دیکی های ادامه دار و سنگین میفته! موقع ریکورد درامز همیشه یک لیمیتر سخت افزاری که معمولا تیوب لیمیتر هم هست، بین میکرفن و سیگنال صوتی قرار میگیره. جالبه بدونید که همین کار، در شکل دادن و هویت درامز تاثیر بسزایی داره!

پلاگین کمپرسوری مثل White 2A مد لیمیتر رو هم داراست و در چنین موردی میتونه کاربرد بسیار موثری داشته باشه. لازم به ذکره مد لیمیتر این کمپرسور، Air و High-End جالب و طبیعی (تیوبی) به متریال صوتی اضافه میکنه که در نوع خودش منحصر به فرد و فوق العادست!

[/vc_column_text][us_separator][vc_column_text]

  • کاربرد کمپرسور نوری/تیوبی روی صداهای Keys:

ساز های مجازی که در دسته Keys قرار دارن، محدوده زیادی از طیف فرکانسی رو پوشش میدن. مثلا پیانو از نایه لو-بیس تا حدودِ ناحیه پرزنس سیگنال صوتی داره. یا هارپ، از ناحیه لو-بیس تا ناحیه ای که مشهوره به Air سیگنال صوتی (اکثرا نویز) داره. این دسته سازها در مواردی از کم بود کنترل روی داینامیک رنج یا کم بودن گرما و هارمونیک سچوریشن رنج میبرن. کمپرسور های نوری/تیوبی و فول-تیوب باعث زیباتر و طبیعی تر شدن صدای ساز در کنار کنترل بهتر داینامیک رنج میشن.

[/vc_column_text][us_separator][vc_column_text]

  • کاربرد کمپرسور نوری/تیوبی در Parallel Compressing:

با فرض بر اینکه میدونین پارالل کمپرسینگ چیه، میرم سراغ اصل مطلب.

سیگنال کپی که به یک چنل دیگه جهت انجام پروسه موازی ارسال میشه، دارای پردازش های خشنی هست که شامل اکولایزر های اکتیو و کمپرسور هایی با GR بالای 10 میشه. یکی از اهداف پردازش موازی اد کردن هارمونیک سچوریشن یا در مواردی هارمونیک دیستورشن به متریال صوتی اصلی بدون صدمه زدن بهش هست که میشه از کمرسور های نوری/تیوبی در این راستا استفاده کرد! چجوری؟!

برای مثال کمپرسور White 2A در GR بالا (نزدیک 12-)، شروع به هموار کردن پویایی سیگنال صوتی و بالا آوردنِ هارمونیک سچوریشن میکنه. این دقیقا همون چیزیه که در پاراگراف قبلی دربارش توضیح دادم! درسته که کمپرسور هایی از این دسته به نظر خیلی آروم و نرم میان اما در GR های بالا میتونن به اندازه کافی خشن باشن!

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_sharing providers=”email,facebook,twitter,linkedin,whatsapp,reddit,telegram” type=”solid” align=”center” color=”primary” text_selection=”1″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_post_author avatar=”1″ posts_count=”1″ website=”1″ info=”1″ css=”%7B%22default%22%3A%7B%22text-align%22%3A%22justify%22%2C%22animation-name%22%3A%22afr%22%7D%7D”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_post_navigation prev_post_text=”پست قبلی” next_post_text=”پست بعدی”][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
rotate_right
بستن

Send Message

image
بستن

My favorites

image
اعلانات visibility rotate_right بستن
image
image
arrow_left
arrow_right