طراحی شده توسط هوش مصنوعی ماکروسافت، Copilot
تکنیک های مختلف بکارگیری کمپرسور صدا
وبلاگ ها و وبسایت های مختلف درباره کمپرسور صوتی مطالب زیادی منتشر کرده اند که اکثر آنها ترجمه وبسایت های خارجی زبان میباشد. حتی در مطالب منحصر به فرد نیز، صرفا کمپرسور شرح داده شده و تکنیک های خاص آن به حضور هنرجو نرسیده است. در این پست قصد دارم که شمارا با تکنیک های ضروری و مخفی کمپرسور صدا آشنا کنم! تکنیک های مختلف در بکارگیری کمپرسور صدا | آموزش میکس
همانطور که میدانید، کمپرسور ابزار و قابلیت های مختلفی دارد که با اعمال تغییرات مشخصی، میتوان به صدای بسیار متفاوت و جدید یا کاربرد بخصوصی دستیافت. اتک و ریلیز، ریشیو و زانوی کمپرسور، اتو ریلیز و میکس به صورت پارالل و … .
کمپرسور به عنوان Soft-Compressor
Ratio<2:1 Attack~5 ms Release: Medium Knee: Soft
وقتی که نسبت ریشیو کمتر از 2 به 1 باشد، شدت کمپرس کردن کاهش محسوسی یافته و کمپرسور روی میانگین گیری و حفظ طبیعت صدا تمرکز میکند. این تکنیک برای اکثر متریال صوتی بخصوص وکال بسیار کاربردیست و نتیجه مطلوبی خواهد داشت.
کمپرسور به عنوان لیمیتر
Ratio>7:1 Attack~10 ms Release: Medium to Fast Knee: Medium
معمولا از لیمیتر به عنوان ریشیو 100:1 یاد میشود. ولی اینچنین نیست! مفهوم لیمیتر نسبت به متریال صوتی نسبی ست. یعنی ریشیو 8 به 1 برای وکال لیمیتر محسوب میشود. و ریشیو 12 به 1 برای درامز آکوستیک. پس در صورتی که قله های متریال صوتی به صورت اگرسیو کنترل شود، میگوییم کمپرسور به عنوان لیمیتر ایفای نقش میکند.
کمپرسور به عنوان Soft-Clipper
Ratio: Highest Attack: Fastest Release: Fastest Knee: Soft
نیاز نیست که حتما از یک پلاگین اختصاصی به عنوان سافت-کلیپر استفاده کنید! بلکه هر کمپرسوری با ویژگی های ذکر شده بالا، یک سافت-کلیپر است! بهتر است از کمپرسور هایی که دارای قابلیت Look-Ahead میباشند استفاده کنید تا دقت بالاتر و صدای موسیقیایی تری تحویل بگیرید.
سافت-کلیپر میتواند قله های تیز و هارش متریال صوتی را رام کرده و به شما کمک کند به بلندی صدای بیشتری برسید.
کمپرسور به عنوان Hard-Clipper
Ratio: Highest Attack: Fastest Release: Fastest Knee: Hard
در بعضی از متریال صوتی، هارد-کلیپر کاربردی تر است. چنین تکنیک هایی در سبک های لو-فای یا میکس بعضی متریال موسیقی دنس بیشتر شنیده میشوند. هارد-کلیپر افکتی کاملا مشهود دارد و از همین ویژگی میتوان بهره موسیقیایی گرفت.
هارد-کلیپر بیشتر از سافت-کلیپر به قابلیت Look-Ahead نیاز دارد! چرا که صداهای مصنوعی بیشتری به گوش خواهد رسید و Look-Ahead مانع کثیر بودن آنها خواهد شد.
کمپرسور به عنوان Parallel-Compression
Ratio > 8:1 Attack < 3 ms Release ~ Medium to Fast Knee: Hard or Soft
در پارالل کمپرشن لزومی به بکارگیری پلاگین های آنالوگ نیست! بلکه با یک کمپرسور دیجیتال میتوان به بسیاری کاراکتر جذاب و متفاوت رسید. وقتی اتک در حدود 3 میلی ثانیه باشد، کمپرسور وارد فاز جدیدی از فشرده سازی میشود. در این فاز، متریال صوتی شروع به له شدن کرده و هارمونیک دیستورشن در فضا به وضوح به گوش میرسد. که البته در پروسه پارالل جزو کیفیت های صوتی مطلوبیست. چونکه صدای اصلی آسیب ندیده و سیگنال کپی پردازش میشود.
کمپرسور به عنوان Transient Shaper
Ratio > 2:1 Attack > 25 ms Release ~ Fast Knee: Hard to Medium
بله! کمپرسور میتواند به عنوان ترنزینت شیپر نیز فعالیت کند. در صورت انتخاب اتک تایم بالا و ریلیز تایم پایین، میتوان به گسترش و تقویت ترنزینت های متریال صوتی پرداخت و اتک بیشتری در کوبش هر ترنزینت به گوش شنونده رساند.
ماهیت ریشیو نسبت به متریال مورد پردازش، متغیر است. پس ممکن است از 2:1 تا 5:1 جابجا شوید.
کمپرسور به عنوان Reverse-Compression
Ratio < – X:1 Attack: Fast to Slow Release: Fast to Slow Knee: Hard to Soft
در Dynamic Reversal یا Reverse Compression، سیگنال ورودی معادل 10+ خروجی معادل 10- و سیگنال ورودی معادل 10- خروجی معادل 10+ خواهد داشت. پس آرام ترین قسمت های متریال صوتی به بلندترین و بلندترین قسمت های متریال صوتی به آرام ترین تبدیل خواهند شد!
نتیجه
اینکه کدامیک از تعاریف مذکور برای شما کاربردی خواهد بود، نسبت به متریال صوتی، میکس در حال انجام و وضعیت صدای ریکورد شده تعیین میشود. ولی در نظر داشته باشید که ابزار در دست شما، صرفا در موارد ذکر شده توسط مدرس های میکس و مسترینگ یا قدیمی تر های میکس مشخص نمیشوند و خلاقیت شما نسبت به تخیل شما گسترش میابد. پس بهتر است گستره کاری خود را افزایش داده و از سُنَنِ غیر معقول و شکستنی دور شوید.
پایان