اکولایزر Softube ME 1B و معجزه مید-رنج

اکولایزر Softube ME 1B و معجزه مید-رنج

اکولایزر Softube ME 1B
 
Softube ME 1B، یک اکولایزر میانی پسیو و مبتنی بر لامپ است که بر اساس اکولایزر افسانه‌ای Pultech MEQ5 طراحی شده است. این دستگاه دارای دو بخش افزایش و یک بخش کاهش است که پهنای باند بخش‌های ME1B نسبت به MEQ5 گسترده‌ تر طراحی شده است تا اکولایز کردنی بسیار نرم و موزیکال را ارائه دهد، که برای خوانندگی، سازها، گفتار و تمام منابع میانی دیگر ایده‌آل است.
 
اکولایزر ME 1B به عنوان همراهی برای اکولایزر PE 1C طراحی شده است تا کنترلی بر فرکانس‌هایی که PE 1C تنظیم نمی‌کند، ارائه دهد. به تنهایی، ابزاری عالی برای شکل دادن به نواحی فرکانسی میانی هر متریال صوتی است و همراه با PE 1C، به یک اکولایزر چندمنظوره و کامل تبدیل می‌شود.
 
رابط کاربری ME 1B بسیار ساده است. شما سه بخش مختلف دارید: افزایش فرکانس پایین، کاهش فرکانس میانی و افزایش فرکانس بالا. تنها چیزی که ممکن است گیج‌ کننده باشد این است که بخش میانی هرگز افزایش نمی‌دهد، بلکه همیشه فرکانس انتخابی را کاهش می‌دهد. دو بخش دیگر، فرکانس پایین و بالا، فرکانس‌ها را افزایش می‌دهند. اما به محض اینکه شروع به استفاده از ME 1B همراه با PE 1C کنید، متوجه خواهید شد که این بخش‌ها PE 1C را تکمیل می‌کنند.
 
اکولایزر ME 1B یک ابزار عالی برای مهندسین استودیویی است که به دنبال کیفیت و دقت در تنظیم فرکانس‌ های میانی یا مید-رنج هستند. این دستگاه با طراحی پسیو و لامپی خود، توانایی شکل‌ دهی به فرکانس‌ های میانی را به شیوه‌ ای دارد که تنها یک اکولایزر پسیو قادر به ارائه آن است. حتی افزایش‌ های شدید میانی هم هنوز باز و گرم به نظر می‌رسند بدون کوچکترین اثری از خشونت. ME 1B برای اکولایز کردن برنامه‌ ها و برای بسیاری از کاربردهای مختلف به عنوان یک اکولایزر استفاده می‌شود. صدای معروف Motown ME 1B یک ابزار مهم برای افزودن آن میان‌رده‌ی دلپذیر به ضبط‌های شما است.
 

جدای از توضیحات دوست خوبم کوپایلت!؛ به بررسی و نظر شخصی بنده درباره پلاگین مذکور میپردازیم!

این دیپ، یک دیپ عادی نیست!

باند وسطی در پلاگین Softube ME-1B صرفا کات انجام میدهد. این کات برای کنترل کردن باکسی یا هارشی بسیار کاربردیست. اما یک کات/دیپ عادی نیست! چرا که شما با کات کردن توسط این اکولایزر مید-رنج، در کنار بهره گرفتن از کنترل فرکانسی و اَتِن کردن نواحی مشخصی؛ رنگ و شخصیت موسیقیایی نیز به نواحی کات شده اضافه میکنید! پس تفاوت بسیاری با یک اکولایزر دیجیتال که صرفاً رفتار فیلتر آنالوگ را تقلید میکند، خواهید شنید! 

حضور پلاگین های مید-رنج در هر چنل میکس، امری ضروریست! چرا که عمده مشکلات میکس در همین نواحی مید-رنج رخ میدهند. یک مید-رنج خوب ست شده، برای بیس و های نیز روم کافی خواهد گذاشت. در کنار روم، مید-رنج در خوب شنیده شدن صدا در پلیر های مختلف نیز نقشی حیاتی دارد! چرا که اکثر پلیر های موجود، صرفاً روی قوی ترین ناحیه شنیداری انسان متمرکز شده اند. و این ناحیه همان مید-رنج است!

محدودیت = خلاقیت

ازانجایی که صرفا 3 باند در پلاگین Softube ME 1B در دسترس میباشد که در بین این 3 باند هم فقط یکی از آنها دیپ انجام میدهد، کاربرد مجبور خواهد شد که همانند مهندسین صدای حرفه ای اندیشیده و بیشترین بهره را ببرد. این ناب های به اصطلاح فیکس شده روی فرکانس بخصوص، به هیچ وجه محدود کننده نیستند! بلکه راهنما نیز خواهند بود!! چرا که پشت هرکدام از نواحی فیکس شده فلسفه و دلیلی نهفته است و یقینا در مسیر موسیقیایی بودن پروسه اکولایز کردن، موثر خواهد بود!

تنها اکولایزری که باند های فیکس شده دارد، Softube ME 1B نیست و اکولایزر Softube EQF 100 نیز اینچنین است. البته با باند هایی بیشتر! بنده در مسیر میکس و مسترینگ خود که از این ابزار خارق العاده بسیار استفاده میکنم، محدودیت و مشکلی ندیده ام و جز کیفیت و بهتر شدن رویه میکس، تاثیر دیگری به گوش نمیرسد!

یکی از مشکلات بارز در میکس های امروزی، همین گسترده بودن و مملو امکانات بودن ابزار جدید است! یک مهندس میکس حرفه ای، قطعا مشکلی در استفاده این ابزار نخواهد داشت. ولی مهندسین جوان، درگیر زیبایی و جزئیات بیش از اندازه ای خواهند شد که در نتیجه منجر به میکس های پر از مشکل و خروجی های عجیب میشود! متاسفانه در مسیر میکس خیلی از مهندسین جوان، راهنمای مناسبی قرار نگرفته و آموزگاران صرفاً به دنبال به جیب زدن پول و رفتن سراغ مشتری بعدی هستند! 
بنده سعادت راهنمایی چندین هنرجو و میکسرمن را داشته ام و دارم که نتیجه های خوبی از روال آموزشی ابداعی خود گرفته ام. باشد که در مسیر پر خطر و تاریک شما نیز نوری شویم! جهت اطلاعات بیشتر با شماره +989370145994 در تماس باشید.

شبیه سازی معرکه و ترنسپرنت

ME 1B در هر شیوه تنظیم( اگرسیو یا نرم) صدایی بسیار موسیقیایی و شفاف دارد. از بین رفتن شفافیت در اکولایزر های اکتیو بخصوص در تنظیمات اگرسیو، بسیار مشاهده میشود! اما در این نوع اکولایزر پسیو، تفکیک و گستردگی فضا افزایش یافته و عرض و ضخامت خوبی به خود میگیرد! برای همین حتی در مرحله مسترینگ نیز کاربردی خواهد بود!

اکولایزر های PE 1C و ME 1B حتی بدون اعمال تغییرات نیز از سخت افزار مرجع پیروی کرده و روی صدا  رنگ و کاراکتر پیاده سازی میکنند! از جمله این رنگ و کاراکتر ها میتوان به گرفتن باکسی صدا، گرم کردن صدا، نرم تر کردن صدای خروجی و گرفتن هارشی اشاره کرد! پس راه حل کنترل هارشی همیشه دی اسر یا دی هارش نیست! بلکه با بکارگیری درست از ابزار و پلاگین های آنالوگ، میتوان بدون فشرده سازی اگرسیو نواحی بالا؛ صدایی شفاف و نرم داشت!

 

 

پایان

باکس دانلود

ارجاع به صفحه دانلود

83 / 100

ثبت ديدگاه